Engelse brief schrijven – Zakelijke brief Engels -Tips
Tags: Business English, Engelse brieven en E-mails, Engelse grammatica, Zakelijk communiceren in het Engels
Engelse brief schrijven in Zakelijke Engels. Ga je een Engelse brief schrijven dat ziet die er wat anders uit dan een brief in het Nederlands. De aanhef van de zakelijke Engelse brief is anders maar ook het formaat bijvoorbeeld. Lees de tips.
Een formele, zakelijke brief in het Engels schrijf je zo:
- 1. Wees duidelijk
Dit is het primaire doel van alle communicatie, en bij het schrijven van zakelijke teksten zeker het geval. Je wilt resultaten dus wees dan zo duidelijk mogelijk. Let op de details en laat weten welke actie je wilt.
- 2. Gebruik eenvoudige woorden
Gebruik in je tekst gewone, duidelijke woorden en zinnen. Probeer technische termen, vakjargon e.d. te vermijden. Maak het allemaal niet te ingewikkeld en probeer niet ‘belangrijk’ over te komen. Let er dus op met wie je communiceert.
- 3. Welke toon sla je aan?
Binnen sommige bedrijven is een bepaalde manier van communiceren verplicht. Wil je als bedrijf formeel of juist informeel overkomen? Verder ligt het er ook aan met wie je communiceert. Met een collega waarschijnlijk een stuk informeler. Maar schrijf je bijvoorbeeld een klachenbrief dan is de toon een stuk formeler.
- 4. Wat is je doel met de brief?
Focus op welk resultaat je wilt behalen met de brief. Wil je direct actie schrijf je Engelse brief of e-mail dan ook op een directe wijze. Werk met een duidelijke opbouw en gebruik bullitpoint waar het nodig is. Zo is duidelijk wat wordt verwacht en blijft het geheel overzichtelijk.
Een zakelijke brief in het Engels moet professioneel overkomen. Het is een visitekaartje van het bedrijf. We geven je tips en voorbeelden.
Formaat Engelse brief
Een Engelse brief kent een blok formaat. Alle tekst begint aan de linkerkant. Vaak gebruikt men ook een makkelijk te lezen lettertype zoals: Arial of Times New Roman. De lettergrootte is tussen 10-12 punten.
Adres en datum in Engelse brief
- Begin met het adres van jouw bedrijf in de linkerbovenhoek.
Bijvoorbeeld:
Global Transport B.V.
Logistieklaan 2
5698 KJ Almere
The Netherlands
- Datum
( Engels of Amerikaanse brief: dit zijn de verschillen in noteren van datum)
- Naam bedrijf / ontvanger
BLT Packaging
45 Box lane
(let op: begin met huisnummer)
London YUGHK 5345
Great Britain
Aanhef Engelse brief
Ga je de brief versturen naar een nieuw contact of iemand die je al langer kent? Dat maakt namelijk een verschil in de aanhef.
Lees: ben jij beleefd genoeg in het Engels?
In een formele brief gebruik je:
Dear Mr. Jones
Dear Mr. and Mrs. Smith
Dear Ms. Jones
Dear Mandy Smith
Dear John (informele begroeting)
De inhoud van een zakelijke brief in het Engels
Een Engelse brief schrijven, een zakelijke brief in het Engels heeft een bepaalde opbouw. Dit lees je hieronder.
- Let op het doel van de brief en breng die boodschap kort en duidelijk over.
Lees: hoe je een direct en ‘to the point’ een Engelse brief of mail schrijft.
- Breng jouw boodschap over in de volgende alinea’s.
- Gebruik korte zinnen (dan kun je ook minder fouten maken)
- Maak de alinea’s niet langer dan 2-3 zinnen
- Zorg voor witregels tussen de alinea’s
- Schrijf in een actieve vorm i.p.v. een passieve vorm
Active: The company requires staff to attend a safety course every year.
Passive: The staff are required by the company to attend a safety course every year.
Active: The project leader will give you instructions.
Passive: Instructions will be given to you by the project leader.
- Afsluitende alinea:
Eindig met een korte samenvatting en een ‘Call to action’. (Wat wil je dat de lezer nu doet?)
- Sluit af met de ondertekening:
Yours sincerely
Respectfully
Yours truly
Best wishes
Cordially
Regards
All the best
Best regards
Best wishes
With sincere thanks
Plaats een komma na de afsluiting.
Dan uw naam eventueel titel en contactgegevens zoals:
e-mailadres, (mobiel) telefoonnummer, Skype adres etc.
Vervolgens jouw handtekening.
Stuur je een bijlage mee dan kun je dat hieronder vermelden. (appendix)
Kort samengevat met de Engelse benaming:
- The sender’s address (could be with company logo and address)
- Date
- The recipient’s address (adres ontvanger)
- Reference (if any) (referentie/kenmerk)
- Salutation (aanhef)
- The Subject (het onderwerp)
- All new paragraphs
- Closing (afsluiting)
- Appendix (if any) (eventuele bijlage)
Engelse brief: de opbouw
Common Brands Ltd 5 Chiswick High Street London, SE11 6QR | Senders address |
14 May 2018 | Date |
Mrs. Sarah Smith Speed Logistics Inc. 87 East Brompton Road Bristol, BS 35 5BH | Recipients address |
Your ref: HB 987 Our ref: 123654 | Recipients reference Sender reference |
Dear Mrs Smith, | Salutation |
First paragraph Second paragraph etc. | Body |
Yours sincerely | Closing |
John Harris | Name Signature Title |
Bekijk ook dit op wikihow. Een mooi overzicht hoe je een Engelse brief schrijft.
Of misschien zie je het liever in een video.
In deze video wordt in 2 minuten uitgelegd hoe je een professionele zakelijke brief in het Engels schrijft.
Wat voor soort Engelse brieven heb je zoal?
Zakelijke brieven kunnen over diverse onderwerpen gaan.
Doel is in ieder geval dat je iets officieel wilt melden, vastleggen of vragen.
Voorbeelden zijn:
Een Engelse brief met een klacht
Wanneer je gaat solliciteren in het Engels
Een brief over een bepaalde levering
Brieven om afspraken in vast te leggen
Een marketing of sales brief
Brieven met een bepaalde vraag
Bevestiging van een officieel document / overeenkomst
enz.
Spelling en grammatica van je Engelse brief
3 super handige tips!
Duidelijk dat je vóórdat je de brief verstuurd deze controleert op spelling en de Engelse grammatica.
Daar zijn een aantal handige hulpmiddelen voor.
Het gratis programma Grammarly helpt je vooral bij de grammatica zoals je misschien al uit de naam opmaakt.
Ook dit is gratis toegankelijk en let vooral op de zinsopbouw, lengte van zinnen, indeling, alinea’s enz.
Misschien denk je en Google translate dan? We hebben de proef op de som genomen en gekeken hoe teksten worden vertaald. Bekijk de uitslag in het artikel, Engelse vertalingen in Google translate.
Dus prima om enkele woorden te vertalen maar ‘gooi’ geen complete teksten er in.
Een goed en beter alternatief is: Deepl of bekijk de voor- en nadelen van andere vertaalprogramma’s.
Samenvattend:
Je hebt nu voldoende informatie om een professionele zakelijke brief in het Engels te schrijven.
Schrijf je vooral Engelse mails, lees dan ook hoe je een professionele Engelse mail schrijft.
In dir artikel lees je over het juiste gebruik van Engelse data en tijden in brieven en e-mails.
Wil je echt alles weten over het schrijven van een Engelse brief of
e-mail bekijk dan ons e-boek:
‘Professionele Zakelijke Engelse Emails en Brieven Schrijven’.
Bekijk wat anderen er van vonden en hoe het hen heeft geholpen.
Help anderen ook door dit artikel te delen. Bedankt.