Business case CZ
Business case zakelijk Engels en Duits voor CZ Zorgverzekering
CZ kwam in 2013 bij ons met de vraag of wij een maatwerk cursus Engels en cursus Duits voor hun medewerkers konden verzorgen. Tot op heden hebben we vele trainingen, landelijk verzorgd voor CZ. Het gaat daarbij veelal om medewerkers van de klantenservice die vragen beantwoorden van niet Nederlands sprekende klanten. Deze vragen hebben betrekking op de ziektekostenverzekering, vergoedingen, het Nederlandse zorgstelsel enz. Deze contacten zijn vaak per telefoon of per e-mail. Het is belangrijk dat de medewerkers ook de vaktechnische verzekeringstermen kennen.
Ons antwoord op de vraag van CZ
Wij hebben vooraf aan de cursus Engels en cursus Duits met alle medewerkers een persoonlijk intakegesprek gevoerd. Allereerst om het niveau van iedereen te bepalen maar ook om naar de persoonlijke doelstellingen van de medewerkers te vragen.
Vervolgens hebben we een maatwerktraject ontwikkeld waarbij de doelstelling was:
- Telefoonvaardigheden verbeteren
- De spreekvaardigheid en kennis van verzekeringsterminologie te verbeteren
- De schriftelijke communicatie met name voor e-mails te professionaliseren
- Dit alles met een goede grammaticale kennis van het Engels of Duits
De invulling van de cursus Engels en cursus Duits
Er is vooral geoefend met eigen e-mails zodat het geleerde voor de deelnemers ook direct toepasbaar was. Ook zijn er ‘klantgesprekken’ geoefend en rollenspellen met telefoongesprekken gedaan.
De grammatica en verzekeringsterminologie zijn in de les geleerd en geoefend maar de medewerkers hebben dit ook als huiswerkopdrachten meegekregen.
Quote van een deelnemer aan de cursus Duits:
‘Onze trainer Duits is zelfs naar Duitsland gegaan om de meest actuele verzekeringsterminologie te
verkrijgen, dat vonden we wel heel bijzonder’.
Onze trainer John zelf over het lesgeven:
‘Motivierte Leute zu unterrichten fühlt für mich wie das Erhalten eines netten Geburtstagsgeschenks’
Het resultaat
De medewerkers hebben hun grammaticale kennis verbeterd zodat zij beter mondeling- en schriftelijk communiceren. Daarnaast is hun zelfvertrouwen om te spreken en te schrijven toegenomen. Zij weten hoe zij een goede formele e-mail moeten schrijven in het Engels of Duits en hoe een gesprek te voeren. In een plezierige sfeer is er een hoop geleerd en het naslagwerk met de verzekeringsterminologie was erg handig.
SR training heeft het team Geboortezorgadvies van CZ op een praktische en inspirerende manier kennis laten maken met Zakelijk Engels binnen hun vakgebied. De cursisten waren enthousiast en gedreven door de wijze waarop Sheila haar lessen verzorgde. Top qualities: great results, expert en good value.
A.Joosen – Teamleider medische beoordelingen CZ Zorgverzekeraar
Bekijk hoe we voor uw medewerkers een bedrijfstraining in-company kunnen verzorgen
Bekijk ook de business Case van A&B groep
Alphabet Nederland (BMW Group)
Google Panoramawereld
HR personeelmanagement Schellens
Ooms makelaars kwam met deze specifieke vraag
Benieuwd hoe we u kunnen helpen? Neem contact op!