‘Taal- en cultuurkennis: basis voor vertrouwen’
Door taal- en cultuurkennis doe je betere zaken.
Adriaan Frijters als ervaringsdeskundige aan het woord.
Adriaans profiel:
Adriaan Frijters heeft als CEO, directeur en commissaris een brede ervaring opgedaan met de bedrijfsbrede en integrale aansturing van middelgrote en grote ondernemingen.
Hij is Toezichthouder bij internationaal opererende bedrijven, Businesscoach en Voorzitter van het Starterscentrum West-Brabant/Roosendaal.
Door zijn internationale contacten weet Adriaan Frijters als geen ander hoe belangrijk taal- en cultuurkennis voor bedrijven is. Wij mochten hem daarover interviewen.
Hoe belangrijk is talen- en cultuurkennis voor bedrijven?
‘We leven in een internationale wereld, open grenzen, communicatielijnen die steeds korter en krachtiger zijn. Tijd en plaats zijn niet meer belangrijk in het zakendoen.
Binnen enkele seconden kun je contact leggen met de andere kant van de wereld.
Engels is daarbij de meeste toegepaste taal maar ook Duits en Spaans zijn belangrijk’.
‘Als je de taal van de ander spreekt en je je kunt inleven in de cultuur heb je een grote voorsprong.
Je toont respect aan jouw zakenpartner, want je spreekt zijn/haar taal en kent zijn/haar cultuur.’
‘Verbinden is een voorwaarde om meer en beter zaken te doen. Je kunnen inleven in je
partner is meer dan alleen zinnen maken’.
Dus investeringen in taal- en cultuurkennis verdienen zichzelf terug?
‘Het effect van investeringen in taaltrainingen wordt door management vaak
onderschat. Tegenwoordig onderscheiden bedrijven zich (en binden klanten aan
zich) doordat medewerkers professioneel communiceren.
Men ziet vaak onvoldoende dat je door het spreken van de taal van jouw
zakenpartner en door het begrijpen van de cultuur een band van vertrouwen creëert
en daarbij een basis legt voor een beter resultaat.
Ook werken medewerkers veel efficiënter en klantvriendelijker en zullen meer
plezier in hun werk hebben en dat ook uitstralen
Heb je een praktijkvoorbeeld?
‘In een internationale setting gaf ik een lezing over Leiderschap. Waarbij ik aangaf
dat je moet durven om management aan te spreken als dit in het belang van het
bedrijf is, een eigen mening te hebben en er voor uit durven te komen.
Een aanwezige Chinees raakte duidelijk in verwarring en haakte zichtbaar af. Ik heb
na mijn lezing gevraagd waarom hij zo reageerde. Zijn antwoord was duidelijk: in zijn
cultuur is het niet gepast om een hoger geplaatst persoon aan te spreken.
Duidelijk een cultuur verschil.
Om even bij China te blijven. We hadden daar een project waar vele jaren
voorbereiding inzat.
Naarmate de onderhandelingen vorderden moesten we iedere keer iemand van een
hoger niveau vanuit Nederland invliegen. In de Chinese cultuur is de status van een
persoon belangrijk, zeker in contacten met de overheid.
Zie ook het white paper: met daarin diverse (internationale) onderzoeken die de bevindingen van Adriaan Frijters staven.
Of lees hoe je als bedrijf de beste ROI haalt uit een training zakelijk Engels.