Zakendoen met Canada, de etiquette
Tags: Business English, Cultuur, Internationaal zakendoen en cultuurkennis, Omgangsvormen, Zakelijk communiceren in het Engels
Zakendoen met Canada
Zakendoen met Canada. Inmiddels enkele jaren geleden is de Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) tussen de EU en Canada ondertekend.
Het verdrag betekent:
- liberalisering van de handel in goederen en diensten
- maatregelen die investeringen stimuleren en beschermen
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het verdrag en de nationale parlementen hebben het verdrag bekrachtigd.
Je doet dus nu gemakkeljker zaken met Canada
Daarbij horen ook ‘business etiquette‘
Zakendoen met Canada zo haal je het meeste er uit:
- Business Mentality
De (zakelijke) mentaliteit verschilt per regio.
Je moet je dus goed inlezen voordat je zaken gaat doen met Canadezen.
Men is over het algemeen vrij direct (net als de Amerikanen). Dus in e-mails en telefoongesprekken komt men snel ‘to the point’.
Men hecht veel belang aan de mening van anderen. Daarbij maakt het niet uit of de rang in de organisatie hoog of laag is. Canadezen vinden dat iedereen gehoord moet worden.
Beslissingen worden pas genomen als alle feiten bekend zijn en alles goed is onderbouwd.
Men doet het liefste zaken in de ochtenduren.
- Begroetingen
Een stevige handdruk wordt gewaardeerd en ook direct oogcontact is belangrijk.
Er wordt vaak eerst wat ‘small talk’ gedaan.
- Taal
In eerste instantie zou je denken: zakelijk Engels maar vergeet niet dat men vaak tweetalig is.
Frans wordt ook veel gesproken. Houdt daar rekening mee.
In bijvoorbeeld de provincie Québec zijn er strenge (taal) regels bij het afsluiten van commerciële overeenkomsten.
Het wordt als zeer onbeleefd ervaren als je bijvoorbeeld Frans/Engels spreekt terwijl er in het gezelschap mensen zijn die de taal niet verstaan.
Voorkom discussies over de tweetaligheid, dit ligt soms gevoelig.
- Lichaamstaal
Oogcontact is belangrijk als je zaken doet in Canada. Je wilt niet de indruk geven dat je verlegen bent of sterker, niet te vertrouwen.
De afstand tot je partner is normaal 50 cm. French Canadians staan iets dichter bij je.
Geef je presentaties in het Engels dan zie je hier alle richtlijnen voor een professionele manier van presenteren in het Engels.
Tip: voorkom deze 5 valkuilen als je internationaal gaat ondernemen.
Zakelijke ontmoetingen
De stijl is vrij formeel. Men gaat er vanuit dat je goed gekleed gaat, bijna conservatief.
Men let erg op punctualiteit. Voor een vergadering of bijeenkomst is men meestal tot 15 minuten te vroeg.
Jouw visitekaartje moet in het Engels én Frans zijn.
Mocht je een bloemetje mee willen brengen voor de gastheer/vrouw neem dan geen lelies mee.
Deze worden geassocieerd met begrafenissen. Rode rozen is ook geen goede keus, dat is meer voor romantische aangelegenheden.
Zo voer je een professioneel zakelijk gesprek in het Engels
- Zakelijke uitstapjes
Heb je een lunch met je zakenpartner(s) dan is die meestal kort. En lichte maaltijd zonder alcohol.
Begin pas met eten als iedereen iets heeft opgediend gekregen.
Word je uitgenodigd voor ‘drinks’, dan is het beter deze uitnodiging te accepteren. Het wordt als onbeleefd ervaren als je de uitnodiging weigert.
Met deze tips moet het gaan lukken om zaken te doen met Canadezen.
Wil jij je verder verdiepen in de business etiquettes als je zaken gaat doen met Canada?Dan kan je op deze site meer informatie vinden.
Lees ook de volgende artikelen als je zaken doet met Engeland of Amerika.
Als je anderen ook een plezier wilt doen met dit artikel kun je het hieronder delen. Bedankt.